Motoryzacja

Wyłączenie adblue – to powinieneś wiedzieć

AdBlue to używany w niektórych samochodach środek, który ma na celu ochronę silnika przed uszkodzeniami. AdBlue jest dodawany do paliwa, a następnie mieszany z tlenem podczas spalania, co pozwala na redukcję emisji dwutlenku węgla i tlenków azotu.

W niektórych przypadkach można jednak zdecydować się na wyłączenie AdBlue. Poniżej znajduje się poradnik, jak to zrobić.

Funkcja adblue w samochodach

Adblue jest substancją, która jest dodawana do paliwa w celu redukcji emisji dwutlenku węgla i tlenków azotu. Czasami jednak okazuje się, że funkcję adblue lepiej wyłączyć w swoim pojeździe.

W jakich przypadkach zdecydować się na wyłączenie adblue

Wyłączenie AdBlue może być konieczne w następujących sytuacjach:

  • Jeśli samochód ma problemy z prawidłowym działaniem systemu AdBlue.
  • Jeśli chcesz jeździć tylko po mieście, a nie masz potrzeby redukowania emisji spalin.
  • Jeśli chcesz oszczędzać pieniądze, ponieważ wyłączenie systemu AdBlue oznacza niższe koszty eksploatacji samochodu.

W samochodach, których system adblue nie działa prawidłowo należy wyłączyć go, aby uniknąć problemów związanych z emisją spalin. 

Dlaczego adblue podnosi koszty eksploatacji?

Adblue jest środkiem dodawanym do spalin, którego celem jest obniżenie emisji szkodliwych substancji. Włączenie systemu adblue w samochodzie może podnieść koszty eksploatacji, dlatego też warto rozważyć wyłączenie go, jeśli nie jest on potrzebny. 

System adblue jest mocno skomplikowany. Złożony jest z wielu elementów, takich jak katalizator SCR, pompa, czujniki azotu, jednostka sterująca, czujnik temperatury spalin oraz sam wtryskiwacz AdBlue. W przypadku tak złożonej ilości podzespołów wzrasta ryzyko, że zepsucia któregoś z nich w pojeździe, a niestety każdy kosztuje średnio od kilkuset do nawet 2 tys zł.

Pimijając samo ryzyko awarii, kierowca jest narażony na to, że któregoś razu zabraknie AdBlue i nie włączy silnika Uruchomienie samego silnika będzie też nieożliwe jak substancja zamarznie. Jest to prawdopodobne jeśli parkujesz pod chmurką, bo płyn AdBlue nie jest odporny na niskie temperatury – przy -11,5 st. Celsjusza zamarza. Dlatego zbiornik jest wyposażony w grzałkę. Nie ma jednak powodu do nadmiernego entuzjazmu z  faktu jej obecności, gdyż działa ona wyłącznie w czasie pracy silnika.

Adblue nie jest także odporny na wysokie temperatury (powyżej 30 st. C), po których osiągnięciu może ulec rozkładowi, co sprawia, że nie spełnia swojej funkcji.