Co dalej z programem „Mój elektryk”?
Program „Mój elektryk”, który oferuje dotacje na leasing pojazdów zeroemisyjnych, wstrzymał nabór wniosków z powodu wyczerpania budżetu przeznaczonego na ten cel. Jak podaje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), dotacje nadal są dostępne dla osób fizycznych oraz przedsiębiorców.
Wstrzymanie naboru wniosków
Nabory w programie „Mój elektryk” odbywają się w trybie ciągłym od 2021 roku i mają trwać do 2025 roku lub do wyczerpania środków. Całkowity budżet programu wynosi 960 mln zł, z czego 660 mln zł przeznaczone było na dotacje do leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Pozostałe fundusze obejmują 100 mln zł dla osób fizycznych oraz 200 mln zł dla przedsiębiorców.
„Z uwagi na wyczerpanie środków na dotacje do leasingu pojazdów zeroemisyjnych, NFOŚiGW wstrzymał nabór wniosków na ten cel od września 2024 roku” – poinformowano. Wstrzymanie naboru przez NFOŚiGW oraz Bank Ochrony Środowiska (BOŚ) nastąpiło w różnym czasie ze względu na procedury udzielania dofinansowania.
Plany na przyszłość
W komunikacie NFOŚiGW zaznaczono, że Ministerstwo Klimatu i Środowiska planuje pozyskać dodatkowe środki na program z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT) oraz z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta podkreślił, że obecnie istnieje potrzeba konsultacji z Komisją Europejską w celu uruchomienia KPO. „Proces ten jest długotrwały i wymaga wielu uzgodnień, w tym na poziomie Komisji Europejskiej. Planowane wznowienie naboru jest przewidywane na styczeń 2025 roku, obejmując również drugą połowę 2024 roku” – zaznaczył.
Podsumowanie
Pomimo chwilowego wstrzymania naboru wniosków o dotacje do leasingu pojazdów zeroemisyjnych, program „Mój elektryk” ma wrócić w 2025 roku, z nadzieją na zwiększenie budżetu, co pozwoli na dalsze wspieranie rozwoju elektromobilności w Polsce.
Autor: OSZ Omega